Introduksjon
Farger og fargesymbolisme angår historikere, sosiologer, psykologer, arkitekter, klesprodusenter, visuelle kunstnere (osv)
Det brukes i områder fra religion, til grafisk kommunikasjon, terapi, og esoteriske grupper. Det er tydelig at farger har en kraft og en fysisk, fysiologisk og psykisk effekt.
Fargebegreper
Fargebegrepene vi bruker i dag har ikke alltid vært likt definert. For eksempel, sort og hvit har lenge blitt sett på som likeverdige farger som rødt og blått. Enkelte koloritter har ikke hatt navn i lange perioder: eksempelvis kom ikke ordet oransje før middelalderen med import av frukten appelsin (av arabisk naranj). I middelalderen er blå ansett som en varm farge. Keltisk språk (irsk, gallisk, bretonsk) har ikke ordet blå; blå, grønn og grå er et og samme begrep: ”glas”. Aztekerne har også bare ett ord for å si blå eller grønn. I flere språk bruker man samme ord for å si rødt og blod. De gamle grekere brukte ettog samme ord for å beskrive mørkt hår, kornblomst, og middelhavets farge! Også innafor en kultur deler folk fargene ulikt. Da kan man ha i tankene at fargekklassifisering kanskje ikke er så ferdig i dag som vi tror..
Symbolikk
Fra gresk symbolon: en gjenstand brukket i to, de to delene som passet perfekt sammen kunne brukes som et gjenkjennelsesbevis, en slags identitetlegitimasjon for de to som eide hver sin del og hadde vært lenge separert. Symbolikk er å bruke et tegn for et annen tegn. Et objekt for et annet objekt, et signal for en annet signal. Gjerne noe konkret for å fortelle om noe abstrakt. For eksempel: et kors forteller om kristendom, en fugl om sjelen, en løve om styrke. Det er som symbolikk hjelper oss å forstå aspekter som er latent i objekter: å få det ubevisste bevisst. Farger (koloritter) gir oss klare assosiasjoner og reminisenser ex: blå med himmel, rød med blod , rød med varmt osv.
Kolorittenes uttrykk er noe felles for alle mennesker. Som vi ser er fargesymbolikk naturligvis knyttet til stedet, men også til kunnskaper, til det psykologiske, det mystiske, osv. Naturligvis blir det gitt forskjellige egenskaper til farger avhengig av sted, tid og kulturer1. For eks. de 7 regnbuens farger er blitt satt i relasjonen til de 7 musikknotene, de 7 himlene, de 7 planetene, de 7 dagene i uka2. Farger symboliserer også de 4 elementene: rødt og oransje: ilden. Gult og hvit: luften. Grønt : vann. Sort eller brunt: jorden. Paret sort/hvit forteller om tid , alternering mellom dag og natt, lyset og morket, kraft og svakhet, liv og død. osv… Blå egner seg godt for å karaterisere det romslig.
Sort/hvit kontrasten er også en avbildning av dualismen i mennesket, konflikter, både indre psykiske konflikter og kosmiske konflikter. Sort står for de mørke kreftene som kjemper mot det hvite av dagen , lyset og dens positivitet.
Det psykiske:
Farger har også sterke psykiske effekter og påvirkninger på mennesker: reaksjon på kaldt, varmt. Reaksjon på ekspanderende, sugende farger osv. Disse reaksjoner er forskjellige fra mennesker til mennesker, men det finnes en felles mal i reaksjoner3.
Den psykiske effekt av farger har vært brukt i lange tider4 og brukes i fargeterapi i dag. Det brukes under forskjellige former: aura, prosjeksjon, drikke, terninger, fargekorter, kromopunkture5, lysbad, karbad, smykker med fargete steiner og krystaller, solbriller.. Det er værdt å nevne også at de fleste organismer reagerer på lyset (det kan henvises til norske vinterdepresjoner…) men ikke bare lyset, men også på fargen til lyset: hastigheten i veksten fra enkelte planter reagerer på fargen fra lyset. Rød akselerer veksten i motsetning til blå
Mer om Farger
Farger er alltid signaler: det røde eple er modent, det brune råttent. Tenk deg en fargeløs verden!
Farger må alltid sees i sin egen geografiske og kulturelle kontekst, de kan ha forskjellig betydning i forhold til tid og land og sammenhengen de brukes i : hva er grønt for en som bor i ørkenen og en som bor i jungelen, hva står gult for en kineser i dag og for 200 år siden6?
Det finnes to typer symbolikk: en universal, som alle mennesker kjenner til eks: rødt for livet (for blod), blå for himmel og det luftig, og en som er kulturelt begrenset eks: rødt for rødruss som avslutter studiene i Norge.
De fleste farger har en bipolar effekt. De står både for en negativ og en positiv assosiasjon (følelser). .
Farger er aldri solitære! De finns i kontekst med andre farger, reagerer og assosieres med hverandre slik at det er litt sært å snakke enkeltvis om hver farge.
Farger som par. Fargene treffes også ofte som par: hvit og gult, hvit og blå, sort og hvit, rødt og sort, rødt og grønt, violet og grønt, violet og oransje. (fargeharmoni)
Triaden: noen av disse farger er mer essensielle en andre. En slags nødvendighet knyttet til selve livet. Sort , hvit og rødt blir ofte brukt sammen
Semantikk og etymologi er fine måter å få forståelse for hva fargene står for: å være grønn av misunnelse, å se rødt, å handle på det grå marked. osv… Alle språk har ikke like mange termer for å beskrive farger: etter sort og hvit er det rød som omtales mest i språkene som er fattig på kromatiske vokabular, så kommer gult og grønt og endelig blå!
Vi treffer fargesymbolikk hele tiden i hverdagen uten å være bevisst det. Vi sjekker fargen på maten rutinemessig . Vi har laget en skala med de ”mat egnede farger”. Mat med en uventet farge vil bli sett som farlig eller usikker. (Prøv å farge risen eller spagetti i blå…)
Reklamen bruker fargesymbolikk uhemmet! Grønn emballasje får meg til å tro at varen er en naturprodukt! En farge representerer et produkt. Jeg blir opplært til å assosiere gult med solo, altså en opplært fargesymbolikk! Gult er solo! Film og filmreklamebransjen bruker lys og fargesettinger veldig bevist for å skape forskjellige stemninger7.
I vesten frem til 19. århundre har farger vært mye regissert og bestemt av forskjellige myndigheter (særlig de religiøse) som tvang kunstnere og troende til en strikt konformisme.
Farging av stoff og fargefremstilling har naturligvis influert statusen på noen farger og påvirker oss den dag i dag. (Hvorfor er bordeller så ofte fremstilt med mørke røde gardiner og røde plysj sofaer…). I dag opplever vi en oversvømmelse av nye sterke kjemiske farger og nye materialer som egner seg til kunstige sterke farger samt kunstige imitative teksturer. Plastikk, nylon, polyester , fluorfarger, og neon preger våre omgivelser.
Sort
Etymologien: fra latinsk sordes, goth. Svartr.
Språkuttrykk: Sort marked, svart får, svarte faen, svarte messer, svart hav, sort humor, svartedaud, den svarte boka. Svarte katter bringer ulykke8.
Sitat Freud: «kvinnen den sorte kontingent».
Ritualer: begravelser9, ønske om tilbaketrekning, eksklusjon.
En ekstrem farge. Vi blir suget inn, mister kraft og kreative evner foran en sort flate. Vi lukker øynene for å få bort det som plager oss. Sort forestiller det ubevisste og kan sees som en sum av alle farger eller omvendt en total mangel på farger. Sort står for en absolutt mangel, en slags bedøvelse av sansene.
Alle mennesker assosierer sort med natten og mangel på lys. Det sorte blir også naturligvis assosiert med det underjordiske, og med kreftene fra underverdenen (ofring av sorte dyr til det underjordiske). Derfor er sort brukt i mange forskjellige kulturer som farge for å representere begrepet sør i de 4 verdenshjørner.
Ideen om det som er under jorden og dens passivitet står i sterk kontrast til den aktive og levende verden over den, derfor er sort en farge som brukes ofte av folk, eller i ritualer som viser en tilbaketrekking, en avstand fra den verdslige verden (prester, nonner, enker).. Det rike borgerskapet fra Holland viste sin strenge protestantisme med sorte klær (og perfekte hvite blondekraver) etter reformen.
I dag også, sorte klær dominerer i de store vestlige byer som et ønske om anonymisering. Man viser personlighet og rang med andre rekvisitter. Det brukes også for å uttrykke sorg ( den total sorgen).
Naturligvis sort og dens negativitet forteller om døden: døden som en tilstand, døden som håpløst. (døden som en overgang er beskrevet med hvit). Sort står også for det urenslige og det farlige. Hvem har ikke vært redd for å gå ut i den mørke natta. Inkvisitorer i Italia og Spania hadde svarte kledde. Piratene har et sort flagg, ikke lyseblått eller rosa!
Men sort kan også stå som noe positivt i stadiet før livet. Mange myter omtaler det sorte før livets begynnelse. (Omtalt som sort hull, sorte kaos). Det sorte som muliggjør modnings prosessen, inkubasjonsperioden i mørket for det lille frøet eller fostrene, det sorte før skapelsen! Dette kan kanskje settes i sammenheng med dyrkelsen av den sorte madonna. I fortellinger (afrikansk og gresk mytologi) om denne ”før-fødselstadiet” støter man også ofte på det intens røde farge lik blod eller flammer, gjerne som en smedskikkelse og som en elv av lava.
Sort (og hvit) brukes også ofte som eksklusjons farger som fargemaling på kroppen i mange ritualer i ”primitive” samfunnet for holde folk bort i en periode. ( ritualer for pubertet overgang, rensing etter krig, kriminalitet, drap …)
Sort finnes ofte i par med hvit, disse to fargene er motpoler. De er like absolutte og komplementer. Ofte er de med på å fortelle om en overgang, noe som har med tid eller rytme å gjøre. De appellerer til døgnrytme dag natt. En spiral med en sort/hvit alternerende progresjon symboliserer tiden. Yin-yang er sort/hvit.
Hvit
Etymologien: Fra tysk blank.
Språkuttrykk: Hvit som snø, det hvite lammet, den hvite duen, å bli hvit av sinne, et hvit ark, et hvit lerret, å hvitvaske, en hviteløgn, hvit magi, hvit vin, hvitt brød, hvite netter, carte blanche, å være blakk (blank), å få det sort på hvitt, å vaske hvitere en hvit. Navn: Blanche
Ritualer: overgang ritualer, initiasjoner, begravelser: Asie-Islam, aura10, den hygieniske hvit.
Like absolutt og ekstrem som sort, kan hvit også sees som mangel av farger eller en sum av alle farger som annullerer seg. Det er en grense farge. Naturligvis har mange kulturer situert den mot Østen der dagen gryr. (Også mindre ofte mot vest der dagen blir borte). Hvit tar sin energi fra det sorte. Det hvite fødes fra det sorte. Dagen fødes av natten! Hvitfargens symbolikke er dypt forankret til observasjon fra naturen og lysrytmen i naturen. Derfor er hvit overgangsfargen. En farge for den som forandrer sin status. (candidus: hvit kandidatens farge). Det er fargen for de som døpes, de som konfirmeres, kvinner som gifter seg med menn, prester som gifter seg med gud.
Det er farge på en del basisk næring som melk, mel, ris, salt, egg. (dette brukes naturligvis i en del ritualer).
Fødselsfargen fra mørket til livet (øst). Dødsfargen for å fortelle om passasjen fra livet til dødsverden (Vest), døden som en ny fødsel (kinesiske dødsritualer, dødsklede). Fremdeles i dag bærer ofte de dødsdømte en hvit skjorte.
Hvit minner gjerne om stillhet, om noe som ikke er blitt påvirket ennå, som ikke er blitt merket av spor eller farger. Den jomfruelig hvitfargen, den rene hvit er en passiv og nøytral farge som derfor brukes som farge på kittel for barn som begraves i kristen tradisjon.(disse barna har ikke fått tid til å fylle den hvit kittelen med farger.
Hvit for jomfruelighet, for det uberørt, for religiøse ritualer (særlig med overgang fra puberteten til voksenverden). Hvit er så lett å ødelegge: en dråpe av en annen farge i en spann med hvit og den mister sin renhet og kvalitet. Hvitt er ikke en aktiv farge men den har et potensial, en tiltrekning til forandring: alt er mulig, alt kan skje ut fra en hvitt flate. Vi får lyst til å male på et hvit ark og sette våre fotspor på en nye scene. (I enkelte områder i Tyskland ville tradisjonen at den hvitkledd jomfru på veien til kirken skulle støte på en skorsteinfeier og fått sot på kjolen sin!)
En hvit dress er så lett å flekke at den en gang ble brukt også for å vise sin stand. I våre dager har hvit også fått en slags hygienisk status: papir er hvitt klorert og kjøkken og bad skinner ren hvit slikk at mann skal se skitt og bakterier som dukker opp…
Farmasøytiske produkter selges ofte med hvite emballasjer av damer med hvite bluser: man føler seg da sikker på at laboratorium er septisk
Fordi hvit er lysets farge og Gud ”er lyset”, er hvit ofte brukt som symbol for det guddommelig11.
Som negativ farge er hvit et signal for mangel på liv, en mangel på blod. Det hvite flagg er tegn på kapitulasjon.. Det er vampyrenes farge, farge på skjelettet, fargen på alle gjenferder som kommer tilbake fra dødsriket for å plage de levende.
Jeg vil tro at i Norge er folks reaksjon til hvit som farge sterkt påvirket av snøen og muligens også at snøen er så kald å ta på… hvit er som regel fargen som lar lyset best beskrive en form, den egner seg godt til å vise tekstur og volumbeskrivelse, da den reflekterer alt lys.
På en hvit flate syns ting godt, en akvarell på en hvit passe-partout og også den gode maten på en hvit tallerken i porselen.
Gult
Etymologi: latin galbinus derfra også ordet galden og gall!
Språk uttrykk: The yellows, de gule, gul kort, rire jaune (fr- falsk latter).
Ritualer: eksamer, sol ritualer, påske, fremstilling av judas.
Den lyseste fargen! Mørke gult finns ikke! Gult er lysets og solens farge. Det er en farge som er ekspanderende, utadvent. Som hvit er gult Guds farge. Hvit og gult går ofte i par, særlig i religiøs sammenhenger. (Det vatikanske flagget er hvitt og gult). Kinesiske keisere brukte den fargen som tegn på deres guddommelighet, (det var dødsstraff å bruke gult for en vanlig kineser). Det er også fargen som ligner mest på gull og brukes derfor som gullfargen. Gult er også ofte sett som komplementær til sort.
Gult er en veldig sårbar farge, litt av et annen pigment vil skitne og brekke fargen med en gang. Og da vil den forandre meningen, fra det hellig til noe negativt: utroskapen, forræderiet. I middelalderen malte man døren gult på husene til de som drev med ”falske konkurser”; Judas forestilles ofte med en gul kåpe. Nazistene tvang jødene til å gå med gule armband og stjerner. Fremdeles i dag er det få franskmenn og italiener som vil gå med en gul genser, en tegn på at kona er utro. I klassisk teater fra kina , vil bruken av en gul maske fortelle tilskuere at personasjen er falsk. Det gule flagget på en båt i havna forteller om karantenen for smittsomme sykdommer
Oransje
Etymologi: fra narañja (Persia): elefant tilbøyelighet,(elefantens yndlingsfrukt). Navnet eksisterte ikke før middelalderen da frukten ble importert.
Ritualer: fargestoff i maten, Dionysos klær, fester for solen, morgenrøden, ny begynnelse, vekkingsfargen til ny energi og skapelse.
En utrolig varm og utadvent farge. Den stråler så sterkt at den er vanskelig å bruke i store mengder. Akkurat som det guddommelig gult lyset snur mot noe mer jordisk og betent. Et vanskelig balansepunkt mellom det åndelige og libidosen. Altså en ustabil farge som vil mot det guddommelige men lett kan også stå for «luxuren» og utroskap.
Blandet med hvit mister den veldig sin kraft .
.
Rødt
Etymologi: fra latin rubeus, gammelnorsk: raudr
Språkuttrykk: Å se rødt, å ble rød i toppen ,den røde garden, den røde hæren, en rødt tråd12 , de røde, skrevet med rød skrift13, røde strømper14.
Ritualer: jul, allehelgensaften, krig15, kongelig prakt.
En ekspanderende, utadvent farge som står for livsprinsippet og for kraft. En farge som får hjerte til å slå fortere. Den assosieres til flammer, bål, glør, lava, blod, solnedgang. Den første fargen som spedbarnet legger merke til.
Men her også finnes en sterk dualisme etter som vi snakker om en intens vermillon rød eller en mørkere og blåere rød. Den første, briljant, sterk, overaktiv, som en adrenalinsprøyte, som en sol, appellerer til” mannlige” krefter, heltemodig aksjoner og kamp. Vi finner den i mange flagg blandet med andre farger, og som symbolet på kamp og revolusjon på den internasjonal arbeiderbevegelsens flagg. Den trekker oppmerksomhet på veggplakater og signalskilter. Den bli brukt som farge på militære dresser (for forsterke inntrykk av stort antall menn og deres aktivitet (rødt i bevegelse på en naturgrønn bakgrunn!) inntil Napoleons store militære nederlag i Sevastopol..
Ut i naturen brukes rød både som tiltrekningskraft (eks. hann fregattfugl i kurtise perioden, røde modne frukter) og som faresignal (eks. giftig frosker og edderkopper). Vi bruker rød for å markere fare med et rødt flagg eller for å korrigere med en tusjpenn.
Et helt annen signal blir gitt av en mørkerød farge som appellerer til ”mørkets krefter”, det hemmelige, det skumle, det mystiske, det kvinnelige. Den dype rødfargen er ikke så ekspanderende og dens mørke valør bekymrer oss. Denne fargen finner vi i jordens indre, i alkymistenes athanor (vase), i mange fortellinger om jordens skapelse. Det friske røde blodet som renner ut mørkner veldig i luften og betyr døden. Derfor er det så mange ritualer og restriksjoner mot den ”blødende kvinnen” og mot krigeren som kommer tilbake fra krigen og har drept. (Vanligvis en periode med utestenging fra resten av samfunnet og ofte rødmaling på kroppen).
Bøddelen og smeden hadde før i tiden røde klær og skulle ikke omgås eller berøres. Hekser assosieres også ofte til rødt med sort
Rødt er fargen som syns, tiltrekker oppmerksomhet i tillegg til sin symbolikk, så det er klart at mennesker med makt har ofte brukt den. I tillegg, har lysekte intense røde farger vært lenge vanskelige å oppdrive slik at det har høynet status å gå kledd i rødt! Fønikere (ca 1000 år før J.C.) brukte purpur av skjellene murex (en sjøsnegle).10 000 murex for 1 gr fargestoff! Senere brukte man kermes16
Da er det naturligvis den ideelle farge for aristokratiet fra fønikerne, romerne17 til våre kongelige i dag: klær, revejakt uniformer, røde løpere som rulles ut, teater pomp og prakt og ”grandeur ”med røde scenetepper. Den ”standard ” røde plysjen i bordeller er jo da også en gammeldags måte å prøve å gjøre det fint og nobelt.
I den kristne symbolikken er rødt ofte knyttet til blodet som Jesus ofret samt martyrenes blod. Derfor er kåpen til apostelen Johannes alltid rød.
Rødt i vekslende bruk med grønt er vanlig i Kina som et utrykk for det livlige.
De gamle greske skribentene brukte rød tusj når de måtte skrive de onde gudenes navn.
I det gamle Hellas var man overbevist om at rødt blod og hvite spermier måtte til for å skape livet. Det er sannsynlig at dette bli videreført av alkymistenes bruk av rødt og hvit som skapelsens farger.
Rosa
Språkuttrykk: Å sitte på en rosa sky, å male et rosenrød bilde.
Rosa er rødt som er ufarliggjort! Blandet med litt hvitt mister rødfargen sin aggressivitet, sin potens. Derfor kan den brukes som identifikasjonsfarge for små jenter. Vi støter på den som fargen på rosa hjerter i ufarlig kjærlighetslek.. I tyske konsentrasjonsleirer under andre verdenskrig fikk homoseksuelle en rosa trekant (med spisen ned) sydd bak på uniformen. (En slik trekant er symbol for det feminine)
Fiolett
Etymologi: fra latin viola, gresk violette
Ritualer: kirken kluklux klan, mystikk
Jo mørkere og blåere rød fargen er, jo skumlere er den! Den blir mindre ekspanderende og den absorberer lyset, og kan slukke det helt. fiolett er en relativt sjelden farge å finne i naturen unntagen i blomster. Balansen mellom rødt og blått, mellom jord og himmelen, mellom aktiv kraft og kontemplativt passivitet. Fiolett står for det hemmelig og det mystikk. Kirken bruker det som en påminnelse om Jesus reinkarnasjon og advent. Det er også farge for det mystiske kvinnelige , ideell farge for ”la femme fatale»! Psykisk, er fargen assosierte med sublimering og dype følelser.
Blå
Etymologi: (Gammal norsk : blå skinnende sort,
Språkkuttrykk: blå mandag , ut i det blå, de blå timene, ”ich bin blau”18, blå det skal du bli blå for, være blåøyde, blå strømper19.
I antikken var ikke blåfargen så veldig høyt vurdert. For romerne er det barbarenes farge!
Det er bare fra 12. århundre i Europa at den blir satt pris på20. Men vi nå omgår den hver dag!
Ritualer: blå som inngangsdør til gudene og Gud. Krigs uniformer21,og uniformer for autoritetet.
Blå er en ren og absolutt koloritt, men også en reservert farge. Det er den kaldeste fargen på fargesirkelen. Vi assosierer til himmel, luft og det immaterielle. Himmelen er gjennomsiktig! En blå flate i et bilde blir så lett til et hull. Den inntar oss ikke med makt som en intens rød. Blå er den dypeste koloritt: Øye synker i den uten å møte noe motstand og inviterer oss til meditasjon og til en vandring i det uendelig, til en søken i det åndelig. Disse spesielle kvalitetene har maleren Yves Klein utnyttet fullt ut når han har malt monokromatiske flater og gjenstander22.
Blå inviterer til fred og kontemplasjon, men den gir ingen næring , ingen fornyet dynamikk! Tvert imot, vi blir invitert til en slags lathet og passivitet
Det at en blå farge trekker oss inn til seg kan også føre til melankoli: tenk på ”blues”, musikken for dagen derpå og kjærlighetssorg! Husk den blå periode fra Picasso med triste avmagrede figurer. Blå er så lett assosiert med luft, himmel , vann og sjø, at det er vanskelig å tenke seg blå som en materiell farge! En blå vegg er lite troverdig, et blått tre er surrealistisk! Blå er en kald farge og dens negativitet kan være mangel på livet: tenk på det blå ”anti narko” lyset på enkelte offentlige toaletter!
På grunn av sin mangel på utfordring er blå en farge som står for konservatisme. Folk flest i Europa går kledd i blått i dag23. Husk ”blue jeans” suksessen! Blå er valgt som symbolikk farge av konservative partier.
Blå ses ofte i par med gull, som Guds lyset kan borre seg gjennom himmelrommet. Kåpen til jomfru Maria er blå24. Det finns en farge som heter kongeblå. (Kongen er jo nærmest gud).
I kristen ikonografien finner vi ofte blått og hvitt mot rødt og grønt som tegn på en kamp mellom det himmelske og det jordiske25.
.
Grønn
Etymologi: verbal adjektiv til orde gro (spire) samme roten som orden gress. på gammel norsk betydde det også godt/tjenlig.
Språkuttrykk: De grønne, å bli grønn av misunnelse, håpet er lyse grønt, en grønnskolling, grønt lys, å gjøre sine hoser grønne26, å legge seg på sitt grønn øre27, å sitte på min grønnside28, å sitte på den grønne kvisten, en grønn vin, å være grønn, å spise ut i det grønne.
Ritualer: Alle vårfester og kilde ritualer for penger, overflod og fruktbarhet, det som er sundt.
En mellomfarge, mellom blått og gult og diskutert som primær farge. En farge mellom det overjordiske og det underjordiske, mellom kaldt og varmt, mellom opp og ned. En farge som minner oss om naturen, våren og den årlige fornyelse, men som forandrer mening ettersom den blir gulene eller mørkere. I middelalderen var Jesus’ kors malt i grønt som tegn på det fornyede livet. Grønn assosieres til vegetasjon og vann, slik som rødt minner oss om ild. Livets start har med rødt å gjøre, mens livets modning foregår i det grønne. Yinn er grønn, yang er rød..
Dette er enda mer forsterket for de som bor i tørre omgivelser; tenk på Nord-Afrika der man lengter etter en oase. Islams flagg er grønt! Kåpen til Muhammed er grønn og alle nomader kjenner Al Khadir, den grønne mannen som forestiller en guddommelig hjelp.
Siden grønn er en nokså nøytral farge, brukes den i beroligende terapi og som omgivelsesfarge på sykehus. (vi må huske at opprinnelig alle medisiner var plante ekstrakter… Grønt treffes også som nøytral farge i det offentlige: eks grønn filt på pulten.
I våre urbaniserte liv står grønt for den nostalgiske lengselen til naturen. En litt romantisk holdning som reklamebyråene vet å utnytte.
Grønn finns også tilknyttet skjebnen og sjansespillene og kasinoene.
Men grønt står ikke bare for det positive . Det er også fargen for det som er surt. I visse sammenhenger vil det også stå for det giftige, det usunne og livløse. Det kan være mørkets farge, nattens skumle kompanjong! Den kan minne oss om mugg og forråtnelse. Naturligvis er marsboere grønne, androider blir avslørt ved at deres blod renner grønt og de bruker grønne stråler for å utrydde planeten vår. I gamle dager var det grønne drager som var farlige!29
Grå
Etymologi: grå=gris! tilgriset.
Språkkuttrykk: grå eminense, et grått marked, gråsone, grått og kjedelig, en grå hverdag, i mørket er alle katter grå, en grå funksjonær, grå=gris! tilgriset, avskjed på grått papir30, grå vær.
Grå er den mest nøytrale blandingsfarge med like mengder sort og hvit. Et mellomstadium av uskyldighet og forbrytelse. Vanskelig å assosiere med noe, dens nøkternhet setter ikke i gang vår tankevirksomhet og distraherer oss neppe. Grå er en livløs og uklar farge. Den trekker ikke oppmerksomhet og assosieres med likegyldighet. Fargen på asken er grå. ( I kristent fargesymbolikk er grå oppstandelsesfargen). Gråvær inviterer til melankoli. Grå klær brukes i anledning og situasjoner der man ønsker diskresjon eller lavmælt sorg. Grå står for det ubevisstet, det som ikke er definert ennå. Grå er samlingspunkt for alle farger og et slags senter for disse. Grå kan sees som brønnen som sluker alle farger eller som kilden (skapelsesgryten) til alle farger. Lukker vi øyene er det en grå farge vi ”ser” ikke sort!
Sølvmetallik
Sølv/Metallik
Farge som overtar rust og skitt fra de store byer!
En slags demonstrasjon av fremskritt i den moderne tidsalder! En demonstrasjon av det perfekte og sterile! En fornektelse av aldringen. Den blanke og polerte estetikk skal ikke merkes av tidens tann slik som andre metaller som får en patina. Nikkellegeringen er som en beskyttende hinne som utkonkurrerer andre farger.
Brun
Språkkuttrykk: (Fra tysk brûn :brent). Et brunt sted.
Brun er jordens farge, en varm farge som omgir oss over alt. En fast konkret farge blandet av sort og rødt men som har mistet kvaliteten på disse to fargene. Derfor er brun også en farge som lett virker skitten. Fordi brunt er så sterkt forbundet med jord og skitt er den brukt som symbol for fattigdom og ydmykhet/humility (fra humus: jord). Flere munkeordener bruker den fargen. Brun er også fargen på bærsj og alle assosiasjoner det kan påminne oss om!
Innholdet av disse sidene er en sammenstilling av forskjellige bøker, foredrag, stoff hentet fra Internett, samtaler med mine arbeidskolleger, litt ”research” og noen få selvrefleksjoner. Gérard
Litteraturliste:
Oljemaleriets teknikk av Ola Stang-geelmuyden.
Dictionnaire des symboles av Jean Chevalier og Alain Gheerbrant.
Fargeleksikon av Johs Brenna.
Traités du paysage et de la figure av André Lhote.
Histoire des couleurs av Manlio Brusatin.
Bildanalysen av Johannes Itten.
Etymologisk ordbog av Hjalmar Falk og Alf Torp.
L’intelligence de la couleur av Elisabeth Bremond.
Couleurs pigments et teintures av Anna Varichon.
Michel Pastoureau bleu histoire d’une couleur.
1 Purpur fra antikken, hvite kleder med de første kristne, sort fra inkvisisjon, rødt for de grusomme kriger, blå, hvit og rødt militære farger som blir etter hvert også overtatt av de sivile, sort blir igjenbrukt fra c.a. 1830 og brukes av mange ungdom og eldre i dag
2 Herodott forteller at byen Ecbatane hadde 7 murer malt med de 7 planetenes farger., som en slags mikrokosmos
3 Disse reaksjoner kan måles fysisk som forskjell på hjerterytme, temperatur, osv.
4 I gamle dager brukte man ofte ”likhetskurer” også med farger, for eks: rød vin for mangel på blod
5 Man sender en farget stråle på bestemte punkter på kroppen
6 Gult var de keiserlige fargen og andre enn keisere som brukte gule klær kunne dømmes til døden. Bruker man den i dag kan det kanskje bety at man er ikke fornøyd med det nåværende politiske system!
7 Tenk på bruk av brune filter for å få den varme stemningene i cola reklameklippene.
8 Etter muslimsk tradisjon vil en sort hund bringe døden i familien.
9 Dødens forskjellige farger: 3 etapper: 1 sorgen. 2 seremonier og glede for livet av avdøde, 3 assistanse og hjelp for overgang , reise til døds rike. Dette er en forklaring for at dødsritualer feires både med sort, hvit og evt. også med andre farger. Døden feires med sterke farger for eksempel i Bali og Mexico.
10 Den som har truffet Gud beholder noe av ham rundt hodet, som et hvit lys.
11 Tenk hvordan kirken er bygget som for å trekke oss fra det mørke opp mot lyset. Hvordan blikket går fra skyggepartier mot det høye taket.
12 Uttrykket kommer fra den gang da den engelske marinen merket tauverket sitt med en rød tråd (for å motvirke tyverier)
13 Kan henvise til den katolske kalenderen der helligdager ble merket med rødt (martyrenes fargen), eller til rettsdommer der navn på dømte var skrevet med rødt.
14 En referense til blåstrømpe se side 9 anmerkning nr. 18
15 Det var også en måte å ikke skremme sine egne menn i kamp, da slapp man også å se blodflekkene på sårede kamerater! samtidig som mange menn med røde uniformer skulle virke imponerende på fienden.
16 Et lite insekt (lus)
17 I Roma, utsteder Nero et dekret som forbyr bruk og handel med kongelig purpur. Straffen er døden og konfiskering av eiendommen…
18 jeg er full
19 Opprinnelig et lærd selskap for både menn og kvinner i Venezia med navnet della calza
20 blå er favorittfargen til over 50% av den vestlige befolkningen, foran grønt 20%, rødt 10%.
21 For eks: de konservative fra Bretagne (for kongen, for Gud ) kjempet i blått mot de revolusjonære i rødt i andre år av republikken Frankrike!
22 Han tok til og med en patent på den blå fargen!
23 Marineblått begynner sin inntog etter 1. Verden krig. (en forskyvning fra sort)
24 Før 12 århundre er Maria kledt i brun og mørke farger (for sorgen) etter 12 århundre blir blåfargen oftest brukt: Chartre katedralen i rødt og blått, kongen begynner å bruke blå
25 Sees ofte i representasjonen av st.Georges kampen mot dragen
26 Før i tiden gikk fattige jenter med sorte strømper (hoser) ,om de tok på seg fargete strømper kunne man tro at det var for å gjøre seg yndig, tiltalende og attraktiv for en mann.
27 Å legge seg til for å dø
28 Min gunstige side eller hjertesiden (venstre).
29 I middelalderen er grønn forbundet med djevelen. Den er nesten ikke å finne i klær eller i heraldikk.
30 I gamle dager brukte arbeidsgivere grått for å uttrykke misnøye med arbeidsinnsats (særlig i det militæret ).